Coaching trajecten
In mijn praktijk bied ik verschillende coachingtrajecten op maat om jou te helpen je doel te bereiken. De trajecten zijn allemaal gericht op het vergroten van je zelfredzaamheid en eigen regie. Door het inzicht in je leerstijl en het inzicht in de relatie tussen wat je voelt, denkt en doet, wordt je zelfvertrouwen en plezier in leren en leven vergroot.
Het traject wordt altijd op maat gemaakt, met als uitgangspunt de vraag van jou en je ouders. We maken met elkaar een plan met doelen die jij wilt bereiken. Hieronder lees je hoe een traject er uit kan zien.
Ben je hoogbegaafd of herken je je in de kenmerken van hoogbegaafdheid? Dan ben je vast heel erg geïnteresseerd om nieuwe dingen te leren over de wereld, kan je goed verbanden leggen en al voor je zien hoe iets opgelost kan worden. Ondanks je snelle denkpaden en goede geheugen merk je misschien ook dat leren op de basisschool of middelbare school moeizaam gaat en de manier van leren niet goed aansluit op jouw leer- en denkstijl.
In dit traject ervaar je hoe je de kwaliteiten die horen bij hoogbegaafdheid kan inzetten en word je je ook bewust van de valkuilen die bij deze kwaliteiten horen. Misschien ervaar je geregeld blokkades op het moment dat je nieuwe dingen wilt of moet leren. Of merk je dat je een andere manier van denken hebt, waardoor je toetsen of opdrachten verkeerd interpreteert. Dat kan erg frustrerend zijn en faalangst en/of blokkades triggeren.
Verder kunnen je diepgaande gedachten en gevoelens verwarrend zijn en worden deze misschien niet altijd goed begrepen door leeftijdsgenoten en anderen om je heen. Wanneer je deze gedachten en gevoelens zelf beter begrijpt, wordt het veel makkelijker om jezelf te zijn en bij jezelf te blijven in een omgeving die misschien niet altijd goed aansluit. Dan kan je vanuit je eigen kracht en op je eigen manier denken, voelen, doen en zijn.
Misschien bestaat er op school en/of thuis door jouw unieke kijk op het leven onduidelijkheid over je capaciteiten en je behoeften en heb je last van onderpresteren. Je omgeving wordt zich er gedurende dit traject van bewust hoe zij jou het beste kunnen helpen om de dingen op je eigen manier te doen. Dan zal je merken dat je het wel kan, alleen misschien op een andere manier dan school aanbiedt. Door je eigen unieke leerstijl te kennen, krijg je meer grip op je leven en dit geeft een goed gevoel van plezier en vertrouwen!
Indien er onduidelijkheid bestaat over je capaciteiten, denk ik met je mee over passend onderzoek en diagnostiek door organisaties die gespecialiseerd zijn in diagnostiek en hoogbegaafdheid.
Faalangst kan een grote invloed hebben op je dagelijks leven. Het is ontzettend frustrerend wanneer je de lesstof begrijpt, goed hebt geleerd voor een toets en dan toch tijdens de toets vastloopt, omdat je brein getriggerd wordt door faalangst. Vaak heb je er niet alleen last van met school, maar wordt de faalangst ook op andere momenten getriggerd en merk je dat je situaties vermijdt en acties uitstelt.
In dit traject krijg je inzicht in hoe het faalangst mechanisme werkt, waardoor het makkelijker wordt om het patroon te doorbreken. Je ouder(s), school en andere mensen om je heen krijgen ook inzicht in wat zij kunnen doen om je hierbij te helpen.
Je leert om anders te handelen in situaties waarin je faalangst ervaart. Je krijgt inzicht in je gedachten, gevoelens en gedrag en gaat ervaren dat je een waardevol persoon bent, en al helemaal goed zoals je bent, ongeacht inzet en prestaties. Dat geeft een goed gevoel van vertrouwen! Je leert hoe je oude, niet meer werkzame patronen kan veranderen en vermijdingsgedrag kan aanpakken. Je leert om eventuele sombere en angstige gevoelens en gedachten om te zetten in een goed gevoel van plezier en vertrouwen en een rustig, helder hoofd. Je doelen worden weer haalbaar en de weg er naar toe plezierig.
Merk je dat je al langere tijd moeite hebt om alle dagen en weken naar school te gaan op de basisschool of middelbare school?
Misschien ben je nu ziek of heb je na een ziekteperiode of als gevolg van Trauma of Angstproblemen, ASS, SOLK, HB of HSP, moeite om de aansluiting in het schoolsysteem te vinden of te behouden en voldoende energie te voelen op een dag.
Er kunnen allerlei redenen zijn dat je moeite hebt met het volhouden van een schoolweek. Bijvoorbeeld door fysieke klachten, een ziekteperiode, door overprikkeling of mentale moeheid als gevolg van hoogbegaafdheid, negatief zelfbeeld, overmatige zorgen of constante stress.
Voldoende energie is belangrijk om je goed te voelen. Als je moe bent kost alles wat je moet doen vaak veel meer moeite en merk je dat je stemming negatief wordt beïnvloed. Als je moe bent, lukt het vaak onvoldoende om nog te doen wat er van je verwacht wordt en kan je vastlopen op school en thuis.
Tijdens dit traject krijg je inzicht in je energiebalans en weet je hoe je een schooldag vol kan houden en ook voldoende tijd voor ontspanning en plezier overhoudt. Dat begint met weten wat je nodig hebt en weten wat je zelf kan doen en wat je omgeving, zoals je ouder(s) en school, kan doen om je te begrijpen en optimaal te ondersteunen.
Je onderzoekt je toekomstdoel en werkt hier stap voor stap naartoe. Je leert handige strategieën om grip te krijgen op je gedachten, gevoelens en gedrag. Op die manier worden gevoelens van angst, moe en pijn minder en/of beter hanteerbaar en ervaar je steeds meer een goed gevoel van rust, energie, plezier en vertrouwen.
In dit traject denk ik mee met ouders en werk ik intensief samen met het samenwerkingsverband, leerplicht, school, de zorgcoördinator vanuit de gemeente en (indien aanwezig) je behandelaar.
Als je merkt dat je dagelijks vastloopt, omdat je snel afgeleid raakt of je merkt dat je last hebt van te veel prikkels waardoor je een vol hoofd ervaart, sluit dit traject goed aan. Misschien is er (een vermoeden van) een diagnose AD(H)D of ASS.
Waarschijnlijk raak je snel afgeleid en droom je vaak weg waardoor je niet alles meekrijgt van wat er om je heen gezegd en gedaan wordt. In de klas en/of thuis heb je misschien last van de sfeer en ben je gevoelig voor alle geluiden en beweging om je heen en kunnen je eigen gedachten je afleiden. Je bent vast heel goed in dingen onthouden, alleen moet het wel op een manier die voor jou werkt “binnenkomen” en moet je het kunnen “plaatsen” binnen de kennis die je al hebt.
In dit traject gaan we aan de slag met het onderzoeken op welke manier jij informatie verwerkt en hoe bij jouw de prikkels (zoals licht, geluid en gedachten) binnenkomen en verwerkt worden. Je leert handige strategieën hoe je je beter kan focussen.
We kijken wat je zelf kan doen en wat je van je omgeving nodig hebt, zodat je hoofd niet telkens zo vol raakt. Dan wordt het makkelijker om nieuwe informatie te onthouden en heb je meer energie op school en thuis. En je leert handige strategieën om grip te krijgen op je gedachten, gevoelens en gedrag. Op die manier kan je vervelende gevoelens, zoals angst om fouten te maken, veranderen in goede gevoelens, zoals meer vertrouwen en rust.
Je krijgt tips en ontdekt handige strategieën die aansluiten bij jouw manier van leren en leven. Deze kan je op school en thuis gelijk toepassen, dan kom je er direct achter of het voor jou in de praktijk goed werkt.
Contact
Janette Kuipers
Onderwijskundige & Ontwikkelcoach
Bezoekadres
Telefoon:
06-40264645